70-tallshuset i landlig stil ligger usjenert til ute på hedene på Vestjylland, og umiddelbart gjør det ikke så mye av seg. Innenfor venter imidlertid en spektakulær arkitektur.

Landeiendommen fra 1972 på 250 kvadratmeter og en ombygd låve på 120 kvadratmeter ligger i vakre omgivelser på hedene, med sauer på beite og vakker utsikt til alle kanter. En landlig idyll, som også er grunnen til at ekteparet Heike og Andreas ønsket å bevare det originale huset i landlig stil i stedet for å rive det og bygge et helt nytt.

Historien om dette svært spesielle gårdshuset på hedene begynner egentlig i en enebolig i Herning. Her hadde arkitekt Anders Barslund blitt invitert hjem til ekteparet Andreas og Heike, som gjerne ville ha hjelp med en utvidelse. “Vi satt sammen og så på tegninger, og jeg foreslo noen løsninger for dem, før jeg til slutt spurte dem om de overhodet hørte hjemme der. For hvis ikke, burde de kanskje flytte? Jeg utfordret dem simpelthen på om det stedet de bodde i dag var det rette for dem”, sier Anders Barslund.

Kort tid etter ringte paret igjen til Anders. Denne gangen for å fortelle at de hadde kjøpt et hus fra 1972 ute på hedene. Det var et typisk gårdshus og lå i landlige omgivelser – og her ville Anders nå hjelpe dem med å innrede den gamle låven til gjesteværelser. Åtte år senere ringte Heike igjen til Anders Barslunds designkontor, for nå begynte de gamle 70-talls gulvvarmerørene i huset å sprekke. Så nå skulle hele hovedhuset på 250 kvm ryddes, og hvorfor ikke da tenke gjennom hvordan de ville ha det.

Arkitektonisk tolkning

At landstedet er “gjennomtenkt”, som arkitekten sier, er nærmest en underdrivelse. Huset har gjennomgått en ekstrem ombygging som har gitt anledning til en ny unik arkitektur. Innvendig – for utvendig ånder det fortsatt landlig idyll, med rød murstein, sprosser på vinduene og sauer på beite.

“Paret ønsket en arkitektur som kunne formidle gleden deres over naturen og ønsket om å føle seg knyttet til den i materialer og uttrykk. En harmonisk base hvor de kunne finne ro og fred. Resten var opp til meg”, sier arkitekt Anders Barslund, som begynte med å åpne opp til loftet og rydde hele huset, slik at den bærende konstruksjonen nå bæres av de ti meter lange jernbjelkene som hviler på to jernsøyler, som er støpt ned i husets fundament. Det ga arkitekten den stabiliteten som skulle til for å lage en åpen planløsning med forbindelse til begge takvinklene i huset.

Arkitekt designet kjøkken fra Multiform i eik og grå Fenix
Arkitektens overordnede idé

I dag ser man arkitektens overordnede idé allerede ved husets hoveddør og entré, der en passasje der det er lavt under taket, tar imot en som en trygg hule. Når du kommer lenger inn, løfter huset helt opp til loftetasjens tak i bjørkekryssfiner, som er satt opp med stor presisjon, slik at alt passer sammen i perfekt symmetri. Det er slike detaljer som gjør huset til noe veldig spesielt, og Anders Barslund forteller at nesten alle de lokale håndverkerne har tatt familiene sine med ut hit for å se på huset. “Alle involverte har vært så opptatt av det og begeistret at det har vært helt fantastisk.”

“Innredningen er inspirert av naturens frie rom, hvor vi kan gå rundt alle ting.”

Anders Barslund,
Arkitekt

“Når vi beveger oss rundt i naturen, beveger vi oss i et fritt rom, og vi kan gå rundt alt som finnes der. Det har jeg jobbet videre med i huset her, hvor jeg har etablert rom ved å legge supermøblene, de grå “kassene'” som fungerer som ankere i huset”, sier Anders Barslund. Du kan altså bevege deg rundt på det samme gulvet i hele huset.” Det er ingen vegger som stopper deg når du beveger deg rundt i huset, bare skyvedører som kan skyves helt ut til ytterveggene, og arkitekten har i stedet tenkt på steder å oppholde seg i husets åpne rom. De to såkalte “supermøblene” inneholder henholdsvis garderobe, kontor, kjølerom og kjøkkenskap, mens det andre består av trappen til øverste etasje, kosteskap, et gjestetoalett og en passasje til hovedsoverommet.

Arkitekt designet kjøkken fra Multiform med eksklusive Gaggenau hvitevarer
Et kjøkken utenom det vanlige

Hele forutsetningen for ombyggingen har vært å gjøre arkitekturen til en del av innredningen. Det stilte også krav til det nye kjøkkenet som skulle inn – en oppgave som eierne av huset, Heike og Andreas, også betrodde arkitekten sin. “Det var viktig å finne en kjøkkenleverandør som forstod ideen og som hadde ferdighetene til å skape alle disse tingene. Det var her jeg fikk Multiform på banen, fordi de kan lage det hele litt finere, med det lille ekstra. De var med på å skape noe ekstraordinært, og sammen med innehaveren av Multiform Lyngby, arkitekten Piet Rose, var blant annet arkitekturhistorie utgangspunktet for den gode praten vi hadde om kjøkkenet. Det var veldig trygt, både for meg selv, Heike og Andreas å ha en medspiller som også forstod arkitekturen”, forteller Anders Barslund.

Køkkenøen er husets midtpunkt
Arkitekt Anders Barslund og arkitekt Piet Rose, Multiform Lyngby har indrettet et gennemtænkt arkitektegnet køkken

Kjøkkenet ligger på en akse der huset åpner seg mot hagen til den ene siden og passasjen ut til grønnsaksbedet på den andre. Kjøkkenet deler seg i tre soner. De lave elementene under vinduene er fremstilt av planskåret eik med gjennomgående åretegning, som understreker husets lange akse. Innebygd Gaggenau-ovn og høyskap med god oppbevaringsplass fordeler seg i det ene “supermøbelet” og har fått en grå nyanse som går sammen med den vakre kalksteinsflisen fra Marokko som flyter gjennom hele huset. Kjøkkenøya er kjøkkenets sentrale midtpunkt med eikefronter og en lys benkbenk i natursteinen kvartsitt som stikker ut fra et langt spesialbygget spisebord. Kjøkkenøya står på en sokkel som er trukket langt tilbake under møbelet, slik at den nærmest står og svever i rommet. Alt er spesialbygget til huset i samarbeid med arkitekt Anders Barslund og Multiform.

Arkitekttegnet køkken med højt til loftet i The Farm langt ude på heden i Vestjylland

Multiform har spesiallaget alt inventar til kjøkkenet og alle de andre innebygde skapene og møblene som tar utgangspunkt i arkitektens idé for huset. Det er lagt omsorg i alt fra fliser til tresorter og farger valgt slik at de passer til hverandre og appellerer til sansene. “Huset måtte ikke bli en hvit fremmedgjørende eske, vi ønsket i stedet å finne noen fargetoner som passet godt sammen. Vi har for eksempel gitt taket en mørkere nyanse av hvit enn veggene, som har fått en myk kalkhvit farge. I tillegg har vi tatt utgangspunkt i gulvflisen, en kalkstein fra Marokko, også som en målestokk for nyansene til eiken. Alle husets materialer ble lagt frem til nøye gjennomsyn før vi tok et valg. Det har gitt sammenheng og myket opp kontrastene, noe som igjen gir en flott opplevelse for øyet. Det er ingenting som stritter imot, og det er det hele arkitekturen handler om. Hva vi velger å gi oppmerksomhet til, og hvordan den viser seg for oss”, avslutter arkitekt Anders Barslund.

Køkkenøen i planskåret eg er midtpunkt i det arkitekttegnede køkken
Det var et stort ønske fra Heike at få en kaffestation i det arkitekttegnede køkken
Farge harmoni

Behovet for møbler i det nyoppussede huset er nesten ikke-eksisterende, ettersom alle møblene er integrert i “supermøblene” arkitekt Anders Barslund tegnet. Med unntak av stuen, der sofamøblene fra Cassina passer inn i det harmoniske fargevalget til hele huset. Ingen vegger er helt hvite, derimot brutt opp i en myk kalkhvit farge, mens takene er malt i en mørkere nyanse av hvitt.

“Jeg liker virkelig de hvitkalkede veggene, det blir så rent og klart, at alle møbler og tekstiler ikke finner et sted opp mot disse veggene. Veggene må brytes opp mye mer slik at du treffer en nyanse som står vakkert til for eksempel et tremøbel”, sier arkitekt Anders Barslund. Alle farger – fra vegger og kjøkkenfronter til tekstiler og detaljer, er avstemt med utgangspunkt i den vakre marokkanske kalksteinsflisen som er lagt på gulvet i hele første etasje.

Det er tilgang til soverommet gjennom et av husets “supermøbler”, som har et integrert kosteskap, gjestetoalett og trapp til første etasje. Inn mot soverommet dannes supermøbelets ene side av innebygde skap. En løsning som, i likhet med de andre elementene, er skapt av Multiform. Sengens gavl med innebygde skap på baksiden er bygget i samme eiketre som de andre innebygde elementene i huset, og det danner en vakker sammenheng gjennom hele huset.

Baderom med botanik

På badet bryter det tapetserte veggen med botanisk William Morris-tapet med den ellers så stille estetikken i huset. Det er et effektivt virkemiddel som gjør badet til en helt ny opplevelse. Badekaret er lagt ned i gulvet slik at man fysisk tar et skritt nærmere naturen utenfor vinduene. Tapetet har blitt lakkert syv ganger, slik at den skal tåle fukten og vannet på badet.

Ekteparet Heike og Andreas, som bor i huset, ga arkitekt Anders Barslund nesten frie tøyler for å skape et nytt stykke arkitektur i det gamle 70-tallshuset. Hele ombygningen tok et år, og alle husets kvadratmeter ble tatt i bruk. Deriblant den ubrukte loftetasjen, som det har blitt skapt en åpen forbindelse til fra første etasje, slik at begge husets etasjer får glede av den sanselige visuelle opplevelsen det er å bo under bjørkefinertaket. Her oppe har Heike og Andreas etablert to hjemmekontorplasser og et lite gjesterom i gavlen. Arkitekten har arbeidet mye for å trekke lyset ned utvalgte steder, blant annet over sengen.

Slik er det å bo her

“Naturen betyr veldig mye for oss, og vi følte sterkt at huset også innvendig skulle gjenspeile det, og formidle noe av den følelsen vi har ute i naturen. Anders (Barslund, red.) kjenner oss, og mestrer virkelig kunsten å forstå og føle hva som er viktig for oss og så gjøre det om til arkitektur. Jeg hadde ikke kunnet forestille meg hvordan det er å bo i det ferdige huset før vi flyttet inn i det etter ombyggingen. Her er en fantastisk avslappet atmosfære, og alle materialene er så gode for sansene. Fargene og materialene formidler omgivelsene utenfor, og vi setter pris på alle de små detaljene hver eneste dag. Og så er det så funksjonelt – det er som om huset fungerer av seg selv og setter alt på plass. Supermøblene fungerer virkelig i praksis, i den forstand at alt har sin plass og alt er lett å finne. Huset er som et stort møbel i seg selv – men samtidig føles det verken kaldt eller klinisk. Til slutt handler det om farger og materialer, og alle som kommer hit sier det samme – at det er utrolig koselig her”, sier Heike.